Valg til Menighedsråd 2024

Tirsdag den 17. september blev der afholdt Valgforsamling i Ejby Kirkes sogn. 35 engagerede borgere i sognet mødte op for at støtte op om valget og give deres mening til kende. Det blev en festlig aften med sange og salmer og et lille ekstra nummer til at gå hjem på, alt sammen akkompagneret af vores organist Dorthe Elsebeth Larsen.

Resultatet af valgforsamlingen

Følgende medlemmer blev genvalgt til menighedsrådet:

Michael Bang-Achton

Kirsten Ingeborg Bostrøm Frandsen

Mette Damgaard Bruun

Allan Fuglsig Andersen

Max Hvornum

Flemming Christian Sloth

Lone Street

Der blev ikke fundet stedfortrædere.

Menighedsrådets funktionsperiode er 2 år.

Der er mulighed for at indlevere en kandidatliste og dermed udløse afstemningsvalg. Kandidatlisten skal indleveres inden tirsdag den 15. oktober til mail 7216@sogn.dk eller i Sognegårdens postkasse ved graverkontoret.

Kandidatlisten kan maksimalt indeholde dobbelt så mange kandidater som der er medlemmer i menighedsrådet. Listen skal indeholde navn, bopæl og cpr.nr på kandidater og stillere. Listen skal være underskrevet af 7 stillere, svarende til antal menighedsrådsmedlemmer.

Kandidatlisten skal indeholde oplysninger om hvilken stiller valgbestyrelsen kan rette henvendelse til vedrørende listen.

Yderligere informationer kan hentes i Bekendtgørelse om reglerne for indgivelse af kandidatliste.

Der er ikke indleveret kandidatliste.

Cirkulære om afstemningsvalg

Valget foregår i Ejby Kirkes sognegård, og du er inviteret.

Den 17. september 2024, kl. 19

Menighedsrådet - det lille nærdemokrati med den store indflydelse

Den 17. september 2024 er der valg til alle folkekirkens menighedsråd. Rådet bliver valgt for en to eller fireårig periode til at lede den lokale kirkes drift og aktiviteter. I Ejby Kirke har vi valgt en 2-årig valgperiode.

Valgforsamling
Valget foregår ved en valgforsamling. Det kan minde om en generalforsamling, hvor alle folkekirkemedlemmer over 18 år kan møde op for at stemme eller selv stille op til valget. Valgforsamlingen bliver holdt den 17. september 2024 i alle landets kirker.

Der skal vælges 7 medlemmer til Ejby kirkes menighedsråd. Det nyvalgte menighedsråd begynder deres valgperiode 1. søndag i advent.

Hvis du er forhindret i at komme på dagen kan du aflevere en fuldmagt enten til at stemme på dine vegne, eller en fuldmagt hvor du ønsker at stille op.

Blanket til samtykke i opstilling som kandidat.

Du kan hente en fuldmagt på graverkontoret, hvis du ikke har mulighed for selv at printe. Den person der medbringer fuldmagt til at stemme, kan kun medbringe fuldmagt fra en person.

På det første møde konstituerer det nye råd sig og vælger formand, næstformand, kirkeværge, kasserer og kontaktperson.
I valgperioden holder menighedsrådet møde ca. en gang i måneden. Ud over møderne er der også opgaver i forbindelse med aktiviteter, udvalg og møder i sognet.

Menighedsrådet har ansvar for:

• Kirkelivet
• Kulturarven – kirkebygninger og arealer
• Kirkegården
• Personaleledelse
• Kirkens økonomi

Menighedsrådet kan prioritere en række aktiviteter som tilbud til sognets indbyggere. Det kan fx. være babysalmesang, socialt arbejde, kor, koncerter, mandeklub, sorggruppe og seniorarrangementer.